Over ons

Wij helpen jou verder in je carriere

Wij zijn Sofia College . Bij ons vind je diverse bijscholingen, cursussen en trainingen in de regio Haaglanden en Capelle aan den IJssel. Wij zijn er voor de verpleegkundigen en verzorgenden. Voor de doktersassistenten. Voor de bouwvakkers en de heftruckchauffeurs en voor vele andere beroepsbeoefenaars. Studenten, jong en oud, ontdekken hier hun toekomst. Hoe ver wil jij komen? Lees alles over onze organisatie, missie en visie.

 

Hoe ver wil jij komen?

Sofia College wil iedere student de beste kansen bieden. Kansen om te ontwikkelen, afgestemd op hun ambities, interesses, talenten én groeipotentie. En afgestemd op de actuele en toekomstige vraag van de arbeidsmarkt. Buiten de gebaande paden. Op die andere manier geven we invulling aan de vraag ‘Hoe ver wil jij komen?’.

 

Het maakt niet uit waar een student start of welk carièrrepad hij of zij bewandelt. Zo hopen we bij te dragen aan het geluk van onze studenten, want wij willen hen de grootste kans bieden op succes. Dat is onze missie, daar gaan we voor.

 

In het aanbod van Sofia College staan centraal:

 

  • Persoonlijke groei
  • Innovatie
  • Flexibel en op maat

Waar staan we voor?


Onze naam danken we aan het oud Griekse woord sophia (σοφια), wat wijsheid betekent.  Aristoteles vergelijkt de praktisch wijze persoon met een boogschutter: die moet zijn doel goed voor ogen hebben, zijn eigen sterktes en zwaktes kennen en weet hebben van alle omstandigheden, zoals de windrichting en -snelheid.


Als we willen weten welke deugden leraren nodig hebben, dan moeten we dus eerst weten wat de doelen van de onderwijspraktijk zijn. Wij postuleren hier dat 'leren voor het leven' oftewel 'algemene vorming' het doel van onderwijs is, en dus ook van het Sofia College.


Om daaraan bij te dragen, hebben leraren deugden nodig als geduld, tact, kunnen luisteren, iedere student en cursist als uniek zien, angsten en kwetsbaarheden begrijpen, successen aanmoedigen, ondersteunend zijn, betrouwbaar zijn, vertrouwd worden door en beschikbaar zijn voor studenten en cursisten. Vanuit de Aristotelische optiek zijn deze eigenschappen niet vrijblijvend, maar zou iedere leerkracht ze moeten (proberen te) praktiseren. Samen vormen ze het 'ethos' van een pedagogische professional.

unsplash